RFID-läsare med prestanda i absolut toppklass

RFID-läsare med prestanda i absolut toppklass

– På TagMaster har vi RFID-läsare med prestanda och tillförlitlighet i absolut toppklass. Den handhållna enheten HR-2 som vi nu har utvecklat tillsammans med Oxyma är oerhört viktig för oss, berättar utvecklingschef Johan Franzén. Med förstärkning av Oxymas produktutvecklare inom konstruktion och industridesign blev TagMasters utvecklingsteam komplett.

TagMaster är ett svenskt högteknologiföretag som utvecklar världsledande RFID-utrustning för identifiering av fordon på långa avstånd. När TagMaster behövde utveckla en handhållen enhet som komplement till de stationära RFID-läsarna vände de sig till Oxyma.

– På TagMaster har vi RFID-läsare med prestanda och tillförlitlighet i absolut toppklass. Den handhållna enheten HR-2 som vi nu har utvecklat tillsammans med Oxyma är oerhört viktig för oss, berättar utvecklingschef Johan Franzén. Med förstärkning av Oxymas produktutvecklare inom konstruktion och industridesign blev TagMasters utvecklingsteam komplett.

Användarvänlig utformning
Ergonomin i den handhållna enheten HR-2 var en viktig förutsättning i projektet. HR-2 väger 1,4 kg och används framförallt i projekt med spårbunden trafik. Järnvägspersonalen bär HR-2 i en väska eller i ett hölster och lyfter upp den när de behöver läsa av RFID-taggar på godsvagnar och liknande.

Lars Håkansson på Oxyma var ansvarig industridesigner i projektet:
– HR-2 består av tre delar som var och en för sig är ganska tunga: antennen, pekskärmen och batteriet. Utrustningen får inte bli baktung eller framtung. Därför gällde det att hitta en bra balans som gör utrustningen bekväm att använda. Annars måste användaren anstränga musklerna i onödan.

Tydligt målpris för produkten
TagMaster hade också gett utvecklingsteamet en tydlig kostnadsbild med slutgiltigt målpris för produkten. Alla kostnader måste rymmas i kalkylen – elektronik, pekskärm, kapsling etc. Upplagan med enbart 20 exemplar per år medförde att teamet fick tänka till ordentligt för att hitta kostnadseffektiva lösningar för komponenter och tillverkningsmetod.

– Att minimera utvecklingskostnaderna och få fram en bra produkt med tillräckligt bra finish är en utmaning med den här volymen. Efter att ha utvärderat olika alternativ föll valet på formsprutade plastdetaljer som faktiskt var ekonomiskt fördelaktigt i det här fallet. På köpet fick TagMaster en riktigt bra känsla i produkten, konstaterar Oxymas konstruktör Staffan Strand nöjd.

Utmaning att anpassa tryckkänslig skärm
HR-2 behövde dessutom vara regntät enligt standard. TagMaster hade redan hittat en förprogrammerad pekskärm som kortade utvecklingstiden med flera månader. Problemet var att den varken var vattensäker eller anpassad för utomhusbruk i originalutförandet.
– Därför fick vi lägga på en plastfilm med en mjuk tätning över skärmen. Det orsakade i sin tur problem med tätningens toleranser som vi löste med ställskruvar. På det här sättet säkrades både pekfunktionen och kravet på täthet, förklarar Staffan Strand.

”Oxyma har ett helt produkttänk”
TagMaster har samarbetat med Oxyma i fler uppdrag tidigare och jämför med sina erfarenheter av liknande konsultföretag:
– Oxyma börjar i rätt ände med att hitta kundnyttan med produkten. Sedan tar de fram en implementering som matchar kundnyttan och som är anpassad för produktion. De är tydliga i sin argumentation och är lyhörda. Numera arbetar vi i huvudsak med Oxyma som leverantör för dessa tjänster eftersom de har ett helt produkttänk, summerar utvecklingschef Johan Franzén.

www.tagmaster.se

Oxyma Innovation är ett konsultföretag inom området för produktutveckling. Tjänsterna är fokuserade kring utvecklingprojekt av serietillverkade produkter och omfattar såväl idégenerering, konceptarbete och konstruktion som projektledning och produktutvecklingsstrategi. Hos Oxyma finns erfarna och kompetenta konsulter som med sin kunskap hjälper företag att utveckla lönsamma produkter för framtiden. Bland Oxymas referenser finns både små och stora företag inom medicinskteknik, verkstadsindustri och konsumentprodukter.