”Produktens utseende är avgörande för konsumentmarknaden”

(Artikel ur Oxyma Innovation Nyhetsbrev)

Primus tillverkar bärbara kök för fritids- och spor

tbruk. För snart tre år sedan tog man steget att utveckla en helt ny produkt på marknaden – en portabel gasolgrill. Satsningen var stor och komplex. För att få hjälp med industridesign för konsumentprodukter valde man Oxyma.

– Vi ville utveckla en ny produkt som inte fanns på marknaden, en portabel gasolgrill. Avsikten var att grillen ska kunna användas både av familjer på utflykt. Den är tänkt som ett avsevärt bättre alternativ till engångsgrillen, en grill som trots att den är portabel ger användaren reglerbarhet och snabb uppvärmning. Det här ställde höga krav på produktens utformning och design, berättar Urban Kihlström som är utvecklingschef på Primus.

Den portabla gasolgrillen var därmed en stor satsning. Att det rörde sig om en för marknaden helt ny produkt ökade komplexiteten. Det fanns inte något liknande att jämföra med, och det gick inte att lära av andras misstag.

”En ny nisch för oss”

Här gällde det att uppfinna något helt nytt, och det var Primus största utmaning i projektet.

– Det här var helt klart en ny nisch för oss. Vi är vana vid att arbeta med utrustning för att laga mat utomhus. I vårt sortiment finns små bärbara kök som går att få ner i en ryggsäck. Men den portabla gasolgrillen blev lite större än så, och att den drivs av gasol är unikt.

Svårt sälja en produkt som inte är tilltalande

Eftersom Primus arbetar med flera utvecklingsprojekt varje år har man vanan inne. Ett par olika konsultföretag anlitas för att komplettera de interna resurserna, och Urban konstaterar att det är smidigt när industridesign och konstruktion hänger ihop, även om man i vissa uppdrag bara behöver hjälp av en industridesigner.

I det här projektet ansvarade Primus själva för allt arbete från idéskiss till ritning, men för industridesignen anlitades Oxyma.

– Det fanns rader av begränsningar som Oxymas industridesigner behövde anpassa sig efter. Så är det ju i alla projekt. Att grillen hettas upp innebär att den behöver tillverkas i metall. Att produkten vänder sig till en konsumentmarknad ställer mycket höga krav på utseendet. Det är helt enkelt svårt att sälja en produkt som inte är tilltalande.

Oxymas industridesigner utvecklade tre olika koncept för gasolgrillens utformning. Primus bedömde att alla tre var riktigt bra, och den interna omröstningen var stenhård.

– Till slut valde vi ett av de tre förslagen som hade ett formspråk som vi kan överföra till andra produkter. Vi har ju ett brett sortiment och alla produkter måste hålla en enhetlig linje, annars spretar det för mycket.

Effektiv tillverkning

Men det är inte bara konsumenterna som avgör om produktens utformning är lyckad. Rent produktionsmässigt behövde Primus också tänka på att formen skulle hålla i flera år. Investeringen i tillverkning för de formgjutna metalldelarna måste kunna fördelas och skrivas av under ett par års tid. Så här med facit i hand kan Urban Kihlström konstatera att satsningen blev som förväntat på alla plan. Inte minst har grillen tagits emot väl av konsumenterna.

– Nu har produkten varit på marknaden i tre säsonger och responsen har varit väldigt god. Det är vi väldigt nöjda med!