Nyhetsbrev: Användarstudier och behovsidentifiering

Nyhetsbrev: användarstudier

I detta nummer:

  • Primus lyssnar på äventyraren.
  • Six Sigma- kundfokus för ökad kvalitet
  • IMO AB vann marknad när de lyssnade på användaren
  •  Hos Profoto samlas fotograferna kring runda bordet
  • Research Is a Method, Not a Methodology, by Dan Saffer

    Läs nyhetsbrevet

  • Primus lyssnar på äventyraren.
    I mer än 100 år har Primus varit en del av människors små och stora äventyr. Äventyr som ställer stora krav på utrustningen vad gäller kvalitet, funktionalitet, enkelhet i de tekniska lösningarna. Primus mål är, och har alltid varit, att göra livet ute i naturen så enkelt och bekvämt som möjligt. Vi träffade Urban Kihlström, utvecklingschef på Primus och pratade användarstudier.
     
  • Six Sigma- kundfokus för ökad kvalitet
    De flesta säger att deras produkter skall hålla hög kvalitet. Svårigheten är att identifiera vad det är som är kvalitet och för vem det är kvalitet. Inom Six Sigma, en metodik för problemlösning och kvalitets förbättringar, är kundfokus är en viktig del i kvalitetsbegreppet. Vi fick möjlighet att träffa Christian Bergman,universitetsadjunkt i integrerad produktutveckling på Högskolan i Skövde.
     
  • IMO AB vann marknad när de lyssnade på användaren
    När man pratar om användarstudier och behovsanalyser hamnar fokus ofta på konsumentprodukter. För företag med industriella produkter och som säljer business-to-business är det dock precis lika viktigt att ta reda på vad det är som kunderna behöver och vad de vill ha. IMO AB gjorde hemläxan och vann stora marknadsandelar.
     
  • Fotograferna samlas kring runda bordet
    Profoto, som är en av världens absolut främsta leverantörer av utrustning till proffsfotografer, har på senaste tiden fått mycket uppmärksamhet för sin senaste serie blixtgeneratorer med namn D1. Bakom succen ligger hårt designarbete och bra dialog med användarna. Vi pratade med Olle Lindeberg om hur Profoto gör för att få fram användarnas behov och krav.
     
  • Research Is a Method, Not a Methodology, by Dan Saffer
    Blogginlägg på adaptivepath.com