Fördubblad försäljningsvolym redan första året!

(En artikel ur Oxyma Innovation nyhetsbrev)

Med den handhållna RFID-läsaren har Tagmaster fått betydligt mer än en tilläggsprodukt. Redan år 1 fördubblades försäljningen, och produkten har öppnat dörrarna till helt nya marknader. Tagmaster säger själva att de är ”extremt nöjda med resultatet.”

Tagmaster är ledande inom RFID, och av företagets omsättning går 95 procent på export.

För att få tillgång till fler och större anbud tog Tagmaster fram en kompletterande produkt – en enabler – i form av en handhållen RFID-läsare. Produkten var inräknad i flera anbud redan innan lansering, men har sedan dess också sålts på egna meriter.

–          Med Oxymas hjälp hamnade vi precis rätt. Vi valde rätt konstruktion, ergonomi och ett attraktivt formspråk. Oxyma återanvände också en del komponenter från våra andra produkter för att hålla sig till våra riktpriser.

Nya tillämpningar i stadsmiljö

En annan framgång är att Tagmaster har fått en ny målgrupp – Urban Traffic Solutions. Det handlar om applikationer med RFID i stadsmiljö där det numera går att använda den handhållna RFID-läsaren för access till parkeringshus och inom kollektivtrafiken. Eftersom RFID-läsaren är lätt att bära med sig kan serviceteknikern kontrollera bussens RFID-tagg i samband med service och underhåll.

Framgång på kinesiska marknaden

Tidigt i designfasen bestämde sig Tagmaster för en tryckkänslig skärm. Det var ett modernt gränssnitt som kändes självklart. Att även det skulle leda till en ny marknad med stor potential kom däremot som en välkommen överraskning.

–          Eftersom produkten saknar tangenter upptäckte vår kinesiska partner att det var lätt att översätta språket till kinesiska. Allt de behövde göra var att utveckla mjukvara på sitt eget språk.

Fördubblad försäljningsvolym

Under år 1 har försäljningen för den nya produkten fördubblats jämfört med den volym som Tagmaster hade räknat med i projektspecifikationen. Johan Franzén summerar:

–          Kunderna lägger fler beställningar och vi har nått ut till nya kundsegment som vi inte hade räknat med. Allt vi gjorde var att paketera om produkten, och så lade vi till en liten insats. Dessutom har vi lyckats med konststycket att öka lojaliteten eftersom kunderna investerar i mjukvara för produkten. Den här framgången har gett oss blodad tand när det gäller vidareutveckling av nya instrument. Vi har redan satt igång med nästa projekt tillsammans med Oxyma!